Pages

Thursday 7 May 2015

Nak Pandai Tulis Esei BI, gunalah Teknik Salin Karangan BerVISI



"Boleh Pandai Menulis Esei BI dengan hanya menyalin karangan?".........TAK CUKUP! Tak cukup sekadar nak menyalin esei orang lain.....PERCAYALAH!

Teknik Salin Karangan BerVisi Memantapkan Penulisan Pelajar


Teknik ini AMAT BERKESAN!

Saya yang menciptanya.

Tapi Allah yang memberi ilham kpd saya

Jadi saya amat berbesar hati sekiranya sesiapa pun nak gunakan teknik ni di sekolah atau pusat tuisyen atau home tuition

Gunalah

Asalkan anak2 kita lebih bijak menulis sama ada BM atau BI!

p/s: Kalau anda dah dengar tentang Teknik ni, gunakanlah. Cubalah dgn anak2.Jangan biarkan sahaja. Sharelah dengan rakan2. Sebarkan kebaikan. In shaa Allah ada pahala yang menanti....


Berbalik kepada persoalan/tajuk blog post yang ni .......Tak cukup sekadar nak menyalin esei orang lain kalau nak pandai Penulisan BI

Pertama sekali, itu MYTH terbesar selama ini. Kita ingat kita suruh anak salin contoh essay je, dia akan jadi Pandai?

Eikkkkkkkk! It's not like that at all!


Kalau setakat 'menyalin contoh essays' dah boleh jadi Pandai dalam Penulisan BI, pastinya dah RAMAI pelajar yang pandai!

Tapi HAKIKATNYA masih ramai yang nak dapat 50% dalam essay mereka pun susah! Kenapa?

Hah, di sini saya akan kongsikan RAHSIANYA. Saya akan kongsikan Teknik Menyalin Essays yang BERKESAN.

Bukan setakat menyalin sahaja, tetapi ada STEPS/LANGKAH2 lain yang perlu dibuat.

STEP 1 : Sediakan writing pad atau test pad atau buku karangan yang besar tu. Kalau takde jugak, buku apa pun boleh. Asalkan besar. Buku tulis sekolah yang biasa tu TAKKAN JADI sebab itu menunjukkan cita2 kecik. Biar buku besar, jadi cita2 pun besar. Di sini lah BEZAnya Teknik saya dengan Teknik menyalin karangan yang biasa tu. Bagi saya, GIMIK tu penting. Biar buku nak salin tu BESAR, selari dengan hati kita yang BESAR nak tengok anak jadi pandai BI dan kesannya akan membuatkan semangat anak kita BESAR untuk berjaya. Bagi saya juga, saya cari DIARI LAMA2 kat kedai alatulis yang mereka dah tak boleh jual. Dah tak laku. So saya beli murah2 daripada tokey kedai. Dapatlah dalam RM4/5 untuk diari lama yang tebal lebih 300 m/s saiz F4. Saya namakan buku saya itu Big Blue Book (BBB) sebab kebetulan cover-nya berwarna biru.

STEP 2 : Beli buku Contoh Karangan/Essays untuk Tahun 4 5 6. Katalah takde duit nak beli buku ni, jangan delay niat nak gunakan teknik saya nak ajarkan ni. Guna buku apa pun boleh, buku aktiviti pun boleh, yang jenis ada Cadangan Jawapan bagi setiap soalan/aktiviti yang diberikan. Cari buku yang ada soalan Section C (kalau UPSR) dan tengok contoh jawapan. Mulakan dari situ.

STEP 3 : Minta anak salin sahaja word by word dari contoh karangan tu. OK, now di sini satu lagi perbezaan teknik saya dengan teknik orang lain. Di sini saya minta anak murid saya untuk salin AYAT DEMI AYAT, bukan words demi words. Maksudnya baca satu ayat, cuba masukkan dalam Memori Jangka Pendek dan salin ke dalam BBB tanpa melihat lagi pada ayat dalam karangan. Ulang sebut kuat2 setiap ayat sehingga siap salin. Pendeknya kemahiran belajar cara Visual, Auditori dan Kinestetik (VAKs) telah dilakukan serentak dalam teknik ini. Anak sepatutnya mengambil masa dalam 15 minit sahaja untuk salin karangan pendek seperti dalam contoh di atas. Jika lebih lama daripada itu bermakna anak kita mengelat!

STEP 4 : Now it gets more interesting. Pastikan anda dah belikan highlighter untuk anak. Pilihlah salah satu warna untuk highlight-kan VERBS yang ada dalam contoh essay yang baru sahaja disalin tadi. Kalau saya, saya suka warna OREN sebab warnanya terang dan jelas. Pada tahap ini, anak tidak boleh bertanya kepada anda yang mana satu verbs atau nak dapatkan kepastian sama ada sesuatu word itu verb ataupun tidak. Anda kena keras hati. Minta dia buat sendiri.

STEP 5 : Jangan tanda dulu jawapan anak. Now minta dia tuliskan semula apa yang dia tahu, dalam bentuk NOTA, tentang Apakah itu Verbs dan apakah JENIS2 Verbs. Barulah betul2 menguji pemahaman anak tentang asas grammar yang digunakan dalam karangan yang dia baru sahaja salin membuta tuli sebentar tadi. Now akan mula buat dia berfikir./ Sebagai contoh, gambar di atas, anak saya membuat notanya di bawah essay yang disalin. Not bad sebab hampir separuh jawapan yang saya nak, ada dalam notanya.

STEP 6 : Now baru tanda essay yang telah disalin. Kuncinya anda sendiri MESTI tahu yang manakah verbs dan yang mana bukan. Jika anda tak pasti, mudah sahaja, guna Cambridge Online Dictionary. Ini dictionary favourite saya. Memang terbaik! Nak perbezaan ejaan dan bunyi UK dan US English ada, nak contoh ayat ada, dan nak penerangan lanjut  tentang sesuatu perkataan pun ada! Jika anak anda telah warnakan verb yang betul, tanda BETUL dan jika tertinggal, anda bulatkan sahaja verb tersebut dengan menggunakan pen merah.

STEP 7 : Terangkan kepada anak KENAPA dia salah dan kenapa dia tertinggal beberapa verbs. Caranya adalah dengan mengajarnya tentang jenis2 verbs yang betul. Again, anda kena tahu apakah itu verbs dan jenis2 verbs. Selepas diajar, anak akan menjadi lebih confident, jadi baru boleh minta anak ulang STEP 1 hingga STEP 4 bagi essay yang baru. Contohnya seperti di bawah ini.


Dalam Essay #2 ini anak saya telah pelajari daripada kesilapan dalam Essay #1 tetapi masih ada yang tertinggal dan tersilap. Tidak mengapa. Jangan marah dia. Sebab dia BELUM TAHU. Sebab dia masih belum jelas apa itu verbs. Explain lagi. Bantu dia lagi. Akan ada keadaan di mana ada JENIS VERBS yang BARU, yang dalam Essay #2 ni baru muncul, seperti Root Verb selepas 'To' iaitu 'To+Infinitive'. Maka ambil kesempatan ini untuk ajar dia ilmu baru. Ilmu bukan semuanya dapat diturunkan sekaligus atau pada satu masa sahaja. Jika begitu, pembelajaran tidak berlaku secara semulajadi. Hanya apabila proses pengajaran dan pembelajaran berlaku secara semulajadi, maka kesan pembelajaran akan dapat dimaksimumkan.

Kesilapan membezakan VERBS dengan ADJECTIVES itu perkara yang normal juga. Hanya kerana anak kita tidak jelas dengan Parts of Speech. Jadi keran ingatkan dia lagi dan lagi dan lagi.

Seterusnya, kita dah boleh sambung dengan Essay #3. Anda akan dapati bahawa ilmu anak semakin meningkat dalam usaha mengenalpasti verbs. Di samping itu, dia juga nampak semakin confident dengan dirinya kerana jauh di sudut hatinya dia mula berasa PANDAI. Dia mula merasakan betapa mudahnya BI ni.

Nah, itu baru sahaja 3 kali salinan. Bayangkan jika 100x, atau 300x atau 10,000x!

Agak2 anak kita akan PANDAI atau masih tidak pandai seperti teknik salin SAHAJA, macam yang kita minta mereka buat sebelum2 ini?

Anda tahu jawapannya.

Jadi, jom buat!

Please comment jika anda suka/tidak suka dan setuju/tidak setuju dengan apa yang saya tuliskan di sini.

Assalam.


Note 1:
Nantikan TIPS seterusnya selepas ini iaitu bagaimana untuk menggunakan VERBS yang telah di-highlight-kan dalam AYAT SENDIRI pula. Maksudnya bagaimana banyak2 VERBS yang dikenalpasti dalam setiap essays yang disalin boleh diSERAPkan ke dalam otak anak kita dan boleh digunakan olehnya semasa menulis essay dia sendiri sewaktu latihan kendiri dan semasa exam?

Nantikan jawapannya ya...........

UPDATE : 7.7.2016.
==============
Baca SAMBUNGAN posting ini (Part 2) di sini → http://rahsiapandaibi.blogspot.my/2016/07/nak-pandai-tulis-esei-bi-gunalah-teknik.html



Note 2 : Dapatkan EBOOK Panduan Bantu Anak Hadapi UPSR 2017

=========================================
ANAK AMBIL UPSR 2017 & PERLU BANTUAN?
=========================================
❓Anak anda akan ambil exam UPSR tahun depan?
❓Anda dah TAHU APA NAK BUAT?
❓Untuk bantu anak BERSEDIA?
❓Untuk hadapi exam TERBESAR dalam hidupnya?
.
..........Jika anda TIDAK TAHU,
...........Jika anda INGIN TAHU,
...........Jika anda INGIN BERMULA AWAL,

❤ Mungkin ebook saya ini boleh membantu:

❗ Dapatkan EBOOK Panduan Bantu Anak Bersedia Untuk Menghadapi UPSR 2017
❗ Hanya 364 Hari lagi nak UPSR
❗ Bayangkan 334 hari berlalu TANPA BUAT APA2
❗ Tinggallah 30 Hari sahaja lagi
❗ Kemudian tak buat apa lagi, selama 3 minggu!
.
Apa nak jadi dengan anak anda dalam dewan nanti?
========================================
❌ Jangan tunggu 7 hari sebelum UPSR baru nak bantu anak.
✔ 364 Hari sebelum UPSR masih banyak masa.
✔ Lebih banyak daripada 7 hari!!!!

BAGAIMANA UNTUK MEMBELI?
========================
Jika anda berminat untuk BELI, boleh isikan borang Pesanan di Google Form di bawah ini → http://goo.gl/iQUHqX
.
JUDUL EBOOK
=============
Panduan Lengkap Ibu Bantu Anak Bersedia Di Rumah, 365 Hari Sebelum UPSR 2017.
*Bonus 1 : Pendekatan Teknik Belajar Abad 21
.
SINOPSIS EBOOK
===============
Sebuah Rancangan Harian yang Praktikal dan menyeluruh.
Sebuah panduan langkah demi langkah, hari demi hari tentang apakah yang perlu dilakukan oleh ibu atau bapa yang ingin memBANTU anak belajar dan bersedia untuk UPSR di RUMAH.
IBu bapa yang biasa-biasa akan PANIK bila mendengar “UPSR hanya tinggal 7 hari sahaja lagi” tapi ibu bapa LUAR BIASA akan tersenyum kerana mereka sudah bersedia awal.
.
Bagi yang tak pernah bersedia atau masih BELUM bersedia, anda nak buat APA?
.
Jika persoalan itu bermain di fikiran anda, inilah buku panduan yang anda PERLUKAN!
.
TESTIMONI
==========
Berkesan ke ebook ni? Ya. Buku ini pertama kali diterbitkan pada tahun 2015. Kemudian diterbitkan sekali lagi pada tahun 2016. Hampir 100 pembeli 2015 dan lebih 100 pembeli Tahun 2016 yang menggunakannya amat berpuashati dan memberi testimoni yang ebook ini telah banyak membantu mereka. Baca Testimoni di blog ini → http://goo.gl/iQUHqX
.
HARGA:
=======
RM100.00
Ebook akan diemelkan sehari selepas pembayaran.
Kemaskini ebook akan dihantar SETIAP MINGGU
.
PERHATIAN:
===========
'Ebook' bermakna dalam bentuk pdf ataupun softcopy. Bukan dalam bentuk fizikal. Harap maklum. TIADA BUKU FIZIKAL. Hanya untuk dibaca di computer/tablet/hp. Sekiranya ingin dijadikan bentuk fizikal, boleh dicetak untuk kegunaan sendiri.

NAK TENGOK ISI DALAM?
======================
Apa kata anda cuba baca dan lihat 7 Hari Pertama Panduan dalam ebook 365.
Klik sini → http://goo.gl/q5yBuK
.
BAGAIMANA UNTUK MEMBELI?
========================
Jika anda berminat untuk BELI, Sila bank in RM100 ke akaun Maybank Amir Hamdzan Hamzah bernombor 5142 0861 5344 dan WhatsApp ke 011-2882 0890 atau emailkan ke hometutoramir@gmail.com. Kemudian, sila isikan borang Pesanan di Google Form di bawah ini → http://goo.gl/iQUHqX

114 comments:

  1. Syabas di atas info bernas n detail ini.!moga dpt bg tips bagaimana nak ajar anak bi step by step..,what are the dos n dont n common practise yg parents silap buat...,tips mcmana nak encourage anak minat bi dan info2 lain yg bermanafaat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it.

      Delete
    2. okay. i will appreciate it.

      Delete
    3. Thank you for the really good tips , really appreciate it.

      Delete
  2. tq atas share ini. Mudah2 an sy dpt cuba tkjnik ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it. Selamat Mencuba!

      Delete
    2. Kenapa VERB ? bukan nouns atau lain2

      Delete
    3. Kerana VERB ialah NYAWA sesuatu ayat

      Delete
  3. hanisah mat azit7 May 2015 at 20:12

    terima kasih... satu perkongsian yang menarik dan berguna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it.

      Delete
  4. Thanks. learn a new way to teach =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it. Selamat Mencuba!

      Delete
  5. Terima kasih. .satu panduan yang amat berguna . Semoga Allah berkati usaha murni ini. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it.

      Delete
  6. Hmmm.... menarik... cuma anak saya yang sulong pun baru berusia 8 tahun (darjah 2)... rasanya belum sampai masa lagi dia nak belajar grammar ni kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Actually grammar bermula sejak hari pertama kita berinteraksi dengan anak dalam BI. Mulakan dengan yang simple. Mulakan dengan buku2 yang sesuai dengan tahap anak. Contohnya Starting English by Times Publications.

      Delete
    2. nk praktis ni.tq for share

      Delete
    3. saya setuju sgt..mula communicate in english sejak dari anak2 berusia 1 tahun..kalau english conversation kita salah..maka penerimaan anak2 pun salah. daily conversation juga perlu ada grammar dan verbs yang betul.. betul tak Sir Amir?

      Delete
  7. best. saya akan praktikkan cara ni dengan Aisy. Tq ya sir.

    ReplyDelete
  8. Tq 4 sharing this. Penyertaan bgkel tu dh tutup ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bengkel masih buka. Today last day untuk register.

      Delete
  9. terima kasih. info yang sgt bermanfaat utk sy sebagai ibu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it. Selamat Mencuba!

      Delete
  10. Info yg sgt menarik...thanks for sharing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it.

      Delete
  11. tq for sharing...bagus info ni...nak praktik kat anak yg darjah 2 ni...

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it. Selamat Mencuba!

      Delete
  13. It's very much the same as my technique on the memorising part. But a very new one for me on the verb highlighting part. Tq so much for ur kind tips.

    ReplyDelete
  14. Tq sir...very good sharing..parents must work harder he2

    ReplyDelete
  15. Terbaikkk!! Nampak mudah...tapi...mmg mudah! Cuma kena rajin dan buka minda..
    sample essays tu umpama burger yg dh siap.. cuma kena amati dan nikmati...
    Menyalin sample essays atau plg idak pun... galakkan anak membaca buku sample essays tu.
    ♡dpt tambah vocab
    ♡dpt tgk dan serap struktur ayat digunakan
    ♡dpt tambah idea.. (contoh pelajar xpernah pergi pantai..contoh...dgn baca essays cerita di pantai..dia dpt gambaran...dpt kongsi rasa apabila berada di situ..dpt bayangkan apa boleh dibuat di sana.
    ♡dpt lihat teknik menjawab soalan jika ada soalan yg diberikan utk essay tu...
    ♡dpt pupuk keyakinan krn apabila terpaksa bercerita atau menulis psl topik yg diberikan krn... segala points dh ada dlm kepala!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good = Salin
      Better = Baca kuat2
      The Best = Bayangkan
      Best of The Best = apa yang saya cadangkan di ataslah, In shaa Allah!

      Delete
    2. Ya betul tuu

      Delete
  16. Yeah, that's me. Long-winded. Must admit it.
    Anyway, glad that you nampak tujual asal teknik ini.
    Thank you.

    ReplyDelete
  17. Subhanallah, terima kasih. Saya akn cuba buat dgn ank darjah 6. Ibu ank sm2 dpt belajar

    ReplyDelete
  18. It's supposed to be pps not pss.
    ps stands for postscript
    post = after
    pps = after postscript
    pss = postscript script

    ReplyDelete
  19. I've tried but it didn't work. May I know what is the significance of writing the notes after highlighting the verbs?

    ReplyDelete
  20. What exactly have you tried?
    What actually didn't work?
    Your question is NOT clear.

    The notes is to be done, only after the 1st few essays.
    The only purpose is to see if our child KNOWS his verbs or not.

    In other words, it's a ONE TIME exercise.
    Not everytime after the child has copied an essay.

    Furthermore, your child must have been taught the various types of verbs first. Otherwise he/she won't be able to reproduce the notes.

    ReplyDelete
  21. Tq for sharing. Setuju dgn cara itu kerana saya pernah menggunakan nya during my schooldays

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it.

      Delete
  22. Hello, bila akan post tips seterusnya ya?

    ReplyDelete
  23. Salam sir. Very interesting technique. Tq very much for sharing. Will try this with my daughter as well as my students. 😊

    ReplyDelete
  24. TQ for info...mcm mana kalau anak tak faham essay Tu...ada cdanagn tak buku apa/kluaran apa yg terbaik utk saya jdkan rujkan utkn ank saya...utk mklumat..anknsaya darjahb1,3,4 Dan 3 thn...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Tak faham essay"
      Saya tak kata pun kena faham essay.
      Hanya highlight VERBS sahaja.
      Maksudnya kena faham VERBS.
      Hah! Itu yang kena make sure anak TAHU, FAHAM, INGAT (TFI).

      Tak perlu faham essay. Not at this stage.

      Delete
  25. Salam, TQVM sir atas brilliant ideas.. Actually, sy ngjr Y6..mcm kebetulan plk. :).Sy dpt iiham ni ct sek hjg thn lps.. Sy mmg guna buku nota sains (Blue Book) utk essay Section C..sbb bg sy, standard kertas kajang UPSR..mula2 drill students beza verbs / nouns..pastu latih diorg wat simple sentences.. guna column mmg senang.. mcm sir buat tu..cuma mslhnya ada murid yg sgt lemah..beratus kali buat tp still xfhm..hrp dpt membantu. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it.

      Tentang beratus kali tu, macam exaggerate je. Hahahaha

      Anyway, kalau masih tak faham, saya rasa must go back to basics. Drill them on VERBS and other grammar issues again and again. Saya rasa masalahnya di situ.

      p/s: Kalau sudi, pm saya di whatsapp 018 227 6438. Would like to know you personally. :)

      Delete
  26. Thank you for sharing. In Syaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen anda. Appreciate it. Selamat Mencuba!

      Delete
  27. Terima kasih atas perkongsian, anak bongsu ting 2, kurang minat dalam BI... kena paksa la tulis essei macam ni

    ReplyDelete
  28. Teknik yang hebat.. Cuma saya sebagai bapa tak tahu bahasa ingggeris... jadi nak bimbing anak macam teknik ini tidak kesampaian

    ReplyDelete
  29. Already started do with my kid before came across this blog. Tq for tge extra tip on verbs and big books. This is one method for kids who are not keen reader and weak in language writing.

    ReplyDelete
  30. MasyaAllah tabarakallah...jazakallahukhairan kasiiran atas perkongsian ilmu yg bermanfaat ni...tak sabar tggu ank balik asrama..nk ajar dia teknik ni..so sad he got D for sumatif 1 huhu

    ReplyDelete
  31. Subhanallah! Congrats kerana hasilkan cara yg tak pernah saya jumpa. Insya Allah saya akan beli ebook ini sebagai preparation anak saya yg akan hadapi upsr next year. Even this year pun..susah nak ajar dia. Saya boleh berbahasa Inggeris. Tetapi sampai ke anak saya mula rasa susah nak ajar. Syukur jumpa teknik ni. Tq puan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk UPSR tahun depan saya belum jual ya. Ebook ni khas untuk UPSR Tahun semasa sahaja. In shaa Allah next year ya puan.

      Delete
  32. Terima kasih atas perkongsian yg sangat brmanfaat ini. Allah shj yg dpt mbalas usaha tuan. Tk3

    ReplyDelete
  33. Terima kasih atas pkongsian Tuan.

    Sy ingin dptkan ebook ini. Bgmana caranya.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  34. alhamdullilah...rezeki ptg nie
    Allah temukn dgn perkongsian yg bermanfaat ini untk ank2 saya
    sy nk beli ebook ini...bagaimana nk dptkn nya
    tkasih.

    ReplyDelete
  35. Ni sesuai dipraktiskn utk ank darjah berapa ye? !ank sy darjah 1

    ReplyDelete
  36. Teknik ni amat berlawanan dgn yg pernah dialami anak saya semasa belajar menulis esei dlm English di UK. Saya dapati ada banyak kesilapan grammar dalam eseinya tapi tak dikomen langsung oleh gurunya malah dipujinya esei anak saya dgn kata2 semangat ' interesting' 'nice story' dan sebagainya. Bila saya tanya, responnya ialah yg penting ialah membina keyakinan anak yg baru menulis. Mereka akan belajar dgn sendiri apabila mereka banyak membaca dan menulis. Bila guru asyik menegur setiap kesilapan, ini akan mematahkan semangat pelajar dan menyekat kemaraan pelajar utk express themselves sambil melenyapkan keseronokan dlm penceritaan. Wallahu'alam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di UK tak sama dengan di Malaysia.
      Tengok umur anak. Tengok jumlah masa yang anak ada.
      Di UK mereka ada 'forever' untuk learn by doing
      Di sini mereka ada beberapa bulan sahaja untuk 'fix' their grammar.
      Saya pernah dapat pelajar yang 'hancur' grammar-nya SEBULAN sebelum UPSR.
      You tell me HOW to follow the UK style then?
      Alhamdulillah this method worked for her.
      She managed to score A in her English paper for the first time.

      Delete
  37. Tq for the above tips...will try and see the outcome

    ReplyDelete
  38. Can this work for SPM level too? But for BM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BM lain pendekatannya. Kita tak cari verbs. Kita cari ISI. Teknik asas iaitu Teknik Menyalin masih boleh. Tapi steps selepas itu, itu yang berbeza untuk BM.

      Delete
  39. teknik ni lebih kepada experiential learning which student learn by doing yang memang well known best technique to teach science..tak sangka boleh apply for english essay as well..bravo

    ReplyDelete
  40. you have suggested something so clever

    ReplyDelete
  41. boleh saya share info ni dalam blog?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Silakan. Tq kerana visit blog ini.

      Delete
  42. terima kasih atas tip-tip yg diberikan...semoga segala yg dilakukan dipermudahkan..aamiin

    ReplyDelete
  43. ada tips untuk year 1,2,3 x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada tapi jarang saya kongsikan. Saya fokus pada Tahun 456.

      Delete
  44. Assalam tuan..

    Saya amat tertarik dengan kaedah yg tuan ajarkan ni.. Saya nak tanya berkenaan e-book tu.. Skrg ni anak saya darjah 5 dan sekolah di SJK(C).. Boleh ke guna e-book tu? Saya risau bila fikirkan tahun depan anak saya nak hadapi upsr.. Harap tuan dpt beri lebih maklumat. Ini emel saya: edacergas@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum boleh. Ebook hanya untuk UPSR semasa. Kena tunggu tahun depan ya. Baru efektif in shaa Allah.

      Delete
  45. Ni iklan ebook tahun 2015. Valid lagi ke? atau sudah ada penambahbaikan utk 2016?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada. Boleh whatsApp saya di 011-2882 0890

      Delete
  46. Assalamualaikum Cikgu. Boleh tak nak contact Cikgu? Saya ada nk tanya pasal Karangan Bervisi ni. Nak menuntut dgn Cikgu la. Ade wat kelas x? Wasap saya 0108913155

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh whatsapp saya di 011-2882 0890 ya.

      Delete
  47. Ada lagi ke e book ini.. cikgu boleh whatssap saya tak 0134893989

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada. Sila whatsApp saya di 011-2882 0890 ya.

      Delete
  48. tak boleh masuk link tersebut

    ReplyDelete
  49. Assalam..sempat lg ke nk ajar anak sy dgn ebook ni,dah nk masuk bulan 7..trial upsr 18/7. Anak sy sgt lemah essay BI :(

    ReplyDelete
  50. Boleh tak terangkan asas untuk membuat sesuatu ayat? seperti i like to go to hotel < betulke ? :3 saya tak pandai lagi ..

    ReplyDelete
  51. amat praktikal untuk dilaksanakan. terimakasih.semoga ALLAH membalasi perkongsian yg bermanafaat ini. semoga akan ada lagi perkongsian2 untuk membangunkan pewaris2 negara kita Malaysia tercinta

    ReplyDelete
  52. Teknik yang bagus.. Terima kasih.. Minta halal ilmu ni ye

    ReplyDelete
  53. Alhamdullilah suka sgt tips ni..nmmg sybakan guna

    ReplyDelete
  54. Terima kasih ilmunya Tutor Amir..insyaAllah blh dipraktikkan

    ReplyDelete
  55. Terima kasih^__^

    ReplyDelete
  56. tq ya..blog saya https://cararesepi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  57. Cara belajar bahasa Inggeris
    Macam mana

    ReplyDelete
  58. Ya Allah amat bagus .. ya saya nak ucapkan terima kasih .. la ... Saya nak menghadapi UPSR lagi 3 minggu.. saya minta tolong doakan ya.😉😉😉

    ReplyDelete
  59. 👌👌

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya allah bagusnya pandai semua inshallah allah amin doa kita inshallah

      Delete
  60. Great ! good idea tqsm for sharing info ni...sy cikgu BM so macam mana nak jadikan anak sy terrors bi ialah dia kana salin banyak word dr tahun 1....lagi banyak magi bagus sealing tu dia kana halal mana serial word tu, and then ute grammar memang dia kena ingat dan sentiasa buat latih tubi ..alhamdulillah UPSR dia dpt A and bila dia dh ada asas yang kuat ke sek men dia banyak membaca novel2 in story book in bi so memang dia suka hafal ayat-ayat dalam buku-buku yang dibaca..alhamdullilah SPM dpt A+ mula dr awal insyaAllah akan berhasil..begitu dengan teknik cikgu ni tqsm...

    ReplyDelete
  61. Satu idea yg menarik tapi saya tidak berapa setuju dengan teknik 'salin menyalin' ni. Saya mungkin guru lama dan saya membantu murid saya menulis karangan bukan dgn cara salin menyalin ni.. Sekiranya kita hendak mengajar karangan pd pelajar, lihat pd umur dan tujuan dia menulis karangan tersebut. Contohnya pelajar² yg baru mengenal English , kita mula dgn word level dulu, barulah beransur² membentuk ayat. Mulakan dgn ayat mudah dulu, kemudian ayat gabungan dan seterusnya ayat kompleks. Sekiranya pelajar itu akan menghadapi peperiksaan besar dihujung tahun - UPSR, PMR, SPM atau MUET, teknik kita akan berbeza sedikit mengikut keperluan skema peperiksaan. Apa yg dingini dlm skema kita gabungkan dalam karangan.sekadar menyalin, menghadkan kreativiti pelajar..

    ReplyDelete
  62. THANK YOU FOR HELP SIR I HOPE VERY GOOD DAY SIR BYE

    ReplyDelete
  63. Alhamdulillah, sangat berguna

    ReplyDelete